V.23

Imorgon lämnar jag V.22 och vi fortsätter in i V.23. På vårdguiden står det såhär:

Gravid vecka 23

Barnet

Barnet är nu så stort att du kan känna de olika kroppsdelarna. Barnet fortsätter lagra fett men huden är ofta rynkig.

Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn.

Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 600 gram.

Mamma

Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar
 
 
Mina egna tankar:
Jag längtar efter ett besök hos barnmorskan, nu händer inget mer än att magen växer och jag vill ha något nytt.
Lite SF-mått och få lyssna på ett ånglokshjärta vore fint. Men den som väntar får vänta till V.25.
Vad det gäller vikten har jag gått upp 3kg sist jag vägde mig. Vid inskrivningen i V.12 vägde jag 65kg och nu visade vågen på 68kg.
Vill ha den där riktiga bebismagen nu och inte bara tjockmagen men den kommer, I know :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin